|
|
Uitleg bij de Hongerdoek
Uitleg bij de Hongerdoek
Een vasten- of hongerdoek (latijn: velum quadragesimale), is een vanaf de middeleeuwen in rooms-katholieke kerken gedurende de vastentijd tussen het middenschip en priesterkoor opgehangen doek ter bedekking van het altaar.
De doek werd veelal versierd met taferelen uit het lijden van Christus en de martelwerktuigen. In latere tijden ook met voorstellingen van missioneringsarbeid, onder meer vervaardigd door derde-wereldkunstenaars.

Hongerdoek – India: Bijbelse vrouwen
De Indiase artieste Lucy D’Souza is afkomstig uit Goa. Ze is opgeleid als lerares, Jyoti Sahi noemt ze haar artistieke goeroe, leermeester. Ze laat zich in dit doek inspireren door drie oudtestamentische en drie nieuwtestamentische vrouwenverhalen. Het zijn telkens verhalen van vrouwen die zich inzetten voor een betere samenleving, voor het Rijk Gods op deze wereld.
Zij wijzen ons de weg naar gerechtigheid, naastenliefde en vrede; zij gaan de strijd aan tegen onderdrukking, onrecht en racisme; zij kiezen voor de armen en degenen die gevaar en risico lopen in deze wereld. Zij vinden daartoe de kracht in zichzelf en in meditatie.
De mediterende, in zichzelf gekeerde vrouw in de graankorrel nodigt ons uit tot een reis naar binnen, tot inkeer in onszelf om de kracht op te doen voor de reis naar buiten, naar armen, onderdrukten en naamlozen.
Bekijkt u het eens op uw gemak aan de hand van deze uitleg, met de klok mee vanaf linksboven:
- Mirjam, de profetes en zuster van Mozes, viert samen met andere vrouwen de bevrijding uit de slavernij in Egypte (Exodus 15,19). Water halen is voor vrouwen in India dagelijkse arbeid.
- De Egyptische vroedvrouwen Sifra en Pua redden de pasgeboren joodse jongetjes ondanks een bevel van farao (Exodus 1, 15- 21). In India zijn pasgeboren meisjes weinig in tel; velen sterven daarom jong.
- De vreemdelinge Ruth blijft haar schoonmoeder trouw; samen rapen ze aren op het veld van Boaz om te overleven. (Het boek Ruth). In de dagelijkse strijd om het bestaan ligt in India de zwaarste last op de schouders van vrouwen.
- Maria bezoekt haar nicht Elisabet. Beide vrouwen zijn in verwachting en verheugen zich daarover zeer. De machtigen stoot Hij van hun troon en de eenvoudige verheft Hij. (Lucas 1, 41-56). De boom van de machtigen is geveld en uit de tronk van Jesse ontspruit een nieuwe loot.
- De vrouw uit Kanaän, geen joodse, vraagt Jezus om haar dochtertje te genezen. Als hij weigert houdt ze aan en hij geneest het meisje (Marcus 7,25 en Mattheüs 15, 22). Steeds meer vrouwen in India komen in het geweer tegen minderwaardige behandeling in wetgeving en samenleving.
- Maria Magdalena raapt al haar moed bijeen en gaat naar het graf van Jezus. Zij is de eerste getuige van zijn verrijzenis en gaat deze lichtende boodschap aan de apostelen brengen die in angst en duister zich hebben opgesloten. (Johannes 20, 11-18). Ondanks alle problemen, achterstelling en onderdrukking blijven vrouwen in India getuigen van het leven.
| terug
|
|
|
|
|
|
AANKOMENDE DIENST
Pinksteren_1080x675.jpg)
Hoogwoud
6 juli 2025
Aanvang:
10:00 uur
Preek van de leek:
Willeke Brouwer
(schrijfster/illustrator/cartoonist)
LIVESTREAM
vanaf 9:50 uur
|
|
ANBI-gegevens

Via de volgende links komt u snel bij de ANBI-gegevens van onze gemeente.
ANBI - Kerkrentmeesters
ANBI - Diaconie
|
|
DORCAS
Klik op het logo

|
|
Hulpverlening vanuit de Westfriese Kerken

|
|
PKN Nederland

|
|
Oekraïne
.gif)
|
|
Kerk Open
Welkom in het huis van God en mensen!
De kerk is open elke woensdagochtend
van 10:00 - 12:00 uur.
-
om elkaar te ontmoeten
-
om naar muziek te luisteren
-
om een kaarsje aan te steken
-
om stil te zijn, even weg van de prikkels die op ons afkomen
-
om te praten met een van de vrijwilligers of de predikant
Een kopje koffie of thee staat voor u klaar en voor de kinderen is er limonade.
U bent van harte welkom!
Namens de kerkenraad van de Protestantse gemeente Midden Westfriesland,
ds. Sylvia Neuféglise-Vermeer
Protestantse Kerk in Hoogwoud,
Radboudstraat 1.
|
|
Bijbelslaapverhalen voor kinderen

Luister HIER de bijbelslaapverhalen van Matthijs Vlaardingerbroek
|
|
|