Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse Gemeente Midden Westfriesland

TERUGBLIK SEDERMAALTIJD - 22 MAART 2023

Op 22 maart 2023 werd in de R.K. Hieronymuskerk in Wognum met elkaar de Sedermaaltijd gevierd en uitgelegd.  We werden hartelijk ontvangen in de ontmoetingszaal van de kerk.
Toen pastor Anne – Marie van Straaten en ik binnen kwamen waren de tafels al gedekt en in de vorm van een hoefijzer neergezet. In het midden stond op een tafel de Menora, de zevenarmige kandelaar, het teken van het Jodendom.
Zesentwintig mensen, afkomstig uit verschillende geloofsgemeenschappen, waren naar deze avond gekomen om te horen naar de Joodse wortels van ons geloof. De gerechten die op de Sederschotel lagen werden een voor een uitgelegd. We mochten een hapje van de gerechten proeven. We zongen met elkaar liederen die pasten bij de 40 -dagentijd. We werden begeleid door pastoor Alvaro op de piano.
Mijn collega pastor Anne-Marie hield een hele mooie en ontroerende overdenking over de belangrijke plaats die de Tafel inneemt binnen de geloofsgemeenschappen en in ons dagelijks leven. Zij gaf aan ons door wat wij van de Joodse Sedermaaltijd hebben overgehouden.
Na de Sedermaaltijd hielden wij een sobere maaltijd in oecumenisch verband.
Ik heb alle lof voor de mensen die alles klaar hebben gezet en die deze maaltijd hebben mogelijk gemaakt. Er waren heerlijke soepen door de drie soepkokers Aagje, Désirée en Alvaro gemaakt. Hartverwarmend was niet alleen de soep, maar ook de verhalen die we tijdens de sobere maaltijd aan elkaar vertelden. Dag gaf een gevoel van verbondenheid.
Tijdens de sobere maaltijd was er een collecte voor het goede doel: stichting Uganda, werkvoortzetting pater Kees Spil. Tijdens de sobere maaltijd mocht ik kennis maken met twee familieleden van pater Kees Spil. Zij droegen Afrikaanse kleding en vertelden over het doel van de collecte. Pater Spil was parochiepastoor in het dorp Buswale in Uganda. Naast zijn werk als pastoor heeft hij zich ingezet voor de landbouw, de gezondheidszorg en de scholing voor de jeugd. Na 17 jaar met hart en ziel voor de mensen in het dorp gewerkt te hebben is hij op de leeftijd van 44 jaar, tijdens een roofoverval thuis op zijn veranda op een brute wijze vermoord. Hij ligt begraven achter zijn kerk. En een stichting zet nu al vele jaren zijn werk voort. Pater Kees Spil was in 1943 te Zuidermeer geboren. Hij groeide daar op in een boerderij te midden van het vee en de landbouw.
Wilt u meer weten over de stichting, kijk dan op www.stichtinguganda.nl
Ds. Sylvia Neuféglise.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

AANKOMENDE DIENST

Hoogwoud
28 april 2024

Aanvang:
10.00u

Voorganger:
ds. S. Neuféglise

LIVESTREAM
vanaf 09.55u

meer

ANBI-gegevens

Via de volgende links komt u snel bij de ANBI-gegevens van onze gemeente.

ANBI - Kerkrentmeesters
ANBI - Diaconie

MEDITATIES

Klik op de afbeelding

DORCAS

Klik op het logo

Hulpverlening vanuit de Westfriese Kerken

PKN Nederland

Oekraïne

Kerk Open

Welkom in het huis van God en mensen!

De kerk is open elke woensdagochtend
van 10:00 - 12:00 uur.
  • om elkaar te ontmoeten
  • om naar muziek te luisteren
  • om een kaarsje aan te steken
  • om stil te zijn, even weg van de prikkels die op ons afkomen
  • om te praten met een van de vrijwilligers of de predikant

Een kopje koffie of thee staat voor u klaar en voor de kinderen is er limonade.
U bent van harte welkom!

Namens de kerkenraad van de Protestantse gemeente Midden Westfriesland,
ds. Sylvia Neuféglise-Vermeer